Selecteer een pagina

Blog

We zitten nog maar net in 2017. Een mooi moment om te kijken waar we staan als het om social media gaat. Want als marketeer of als ondernemer wil je natuurlijk dat iedere minuut en Euro well spend is. Wat zijn de trends, waar moet je zijn en waar vooral niet?

 

Facebook blijft de absolute koning

Het is niet te hopen dat Mark Zuckerberg hoogtevrees heeft als hij de diepte inkijkt richting zijn concurrenten. Het gapende gat tussen Facebook en andere social blijft onverminderd groot. Facebook blijft stabiel en kwam afgelopen jaar met een aantal zeer functionele toepassingen als live video en 360 foto’s. Deze tools geven jou de mogelijkheid om je bedrijf nog beter te visualiseren en dichterbij de doelgroep te brengen. Video blijft erg belangrijk op Facebook. Wil je meer bereik? Dan zal je toch in het beperkte bereik voor bedrijfspagina’s (max 6% van je volgers) gebruik moeten maken van video. Dit krijgt binnen Facebook namelijk voorrang op andere soorten content.

 

Linkedin blijft sterk

Zoals velen van mij weten ben ik geen fan van Linkedin. Natuurlijk is het systeem van digitale visitekaartjes briljant en gebruik ik dit zelf ook graag. Maar over de overige functies ben ik doorgaans matig te spreken. Waar Facebook natuurlijk aanvoelt en zeer uitgewerkte tools heeft, is Linkedin echt het beperkte neefje. Sorry, het beperkte lelijke neefje bedoelde ik. De geboden tools zijn het vaak gewoon net niet en adverteren blijft schreeuwend duur. En dat moeten ze me bij Linkedin toch eens uitleggen. Bij Facebook kan ik gedetailleerder doelgroepen samenstellen (ook zakelijk!) en kost het me een fractie van wat het beperkte lelijke neefje vraagt. Toch heeft Linkedin flink aan de weg getimmerd en verbeteringen doorgevoerd. Dat is ook terug te zien in de groei. Daarmee blijft ook Linkedin voor 2017 een zeer bruikbare medium om je bedrijf te promoten.

 

De grote verliezers

Twitter en Google+ (zaten daar nog mensen? Blijkbaar) zijn de grote verliezers. Het tij lijkt ook niet meer te keren. Al doet Twitter in hun eigen communicatie er alles aan om de slechte prestaties weg te poetsen. Waarbij ze vooral laten zien dat actieve gebruikers echt niet zo belangrijk is, zoals ze denken bij de succesvolle platformen. Daarom schermt Twitter ook graag met de Tweets die embedded te zien zijn op websites van gebruikers. Dat lijkt me net zoiets als dat de Telegraaf je duidelijk probeert te maken dat advertenties echt niet irritant zijn en dat iedereen er aandachtig naar kijkt. Twitter is voorbij gestreefd door Instagram en verliest veel jongeren aan dit visuele medium. Vooralsnog blijft het aantal actieve gebruikers dalen en is de vraag nog hoe interessant Twitter is wanneer je het wilt gebruiken als marketingkanaal.

 

Pinterest blijft stabiel

Pinterest is altijd een beetje het semi onbekende platform gebleven. En toch weten ze erg stabiel te blijven. Zelf ben ik er privé een grote fan van en denk ik dat het voor veel bloggers en bedrijven met mooie producten echt de moeite kan zijn om actief te zijn. Het is echter een enorm visueel gericht platform. Heeft jou bedrijf niet die sexy uitstraling? Dan is het nauwelijks de moeite om hier je tijd in te stoppen.

 

 

Geen Instragram en Snapchat?

Hoe kan het dat deze twee immens populaire platformen niet zijn meegenomen in de grafiek? Dat is voor mij een raadsel, omdat veel jongeren hier zijn te vinden en het dus belangrijke kanalen zijn. Daarom ben ik zelf maar even op onderzoek gegaan.

Recente cijfers blijken voor Instagram slecht beschikbaar. Maar met een beetje zoeken blijkt dat het platform een jaar terug 2,1 miljoen gebruikers in Nederland had. Daarmee durf ik in te schatten dat ze inmiddels Twitter (2,6 miljoen gebruikers) aan het passeren zijn. Zeker wanneer je kijkt naar de toegenomen functionaliteiten met live video, bedrijfspagina’s en de Snapchat look-a-like functie. Wil je met Instragram aan de gang. Onthoud dan dat het hier draait om mooie foto’s of grappige gifjes (die je met Boomerang maakt). Plaats vooral niet de slecht belichte kalende collega die toevallig net vijftig wordt. Je hebt een verhaal, maar daar zit echt niemand op te wachten. En zijn vrouw ook niet 😉

Snapchat is met 1 miljoen gebruikers absoluut een runner up. Al zijn gebruikers hier meer geïnteresseerd in personen dan in merken. Wil je het dus toch bedrijfsmatig inzetten, bedenk dan goed hoe je dit wilt doen en vooral met wie.

 

Kortom

Is jouw voornemen om voor je bedrijf aan de slag te gaan met social media? Ga dan niet luk raak aan de gang met alle kanalen. Dit kost je naast veel tijd ook de nodige frustratie. Kopieer niet één op één content naar andere platformen. Dit heeft nul toegevoegde waarde. Heb je geen tijd? Kijk dan of planningtools als Hootsuite iets voor je zijn. Maar wees voorzichtig met het gebruik. Niet alles wordt even netjes gepubliceerd. Vooral niet op het door mij zo geliefde Linkedin 😉 Kies wat bij jou en je bedrijf past en stem het gebruik van het kanaal af op de behoefte van je doelgroep. Zowel qua ‘app gebruik’ als content.