Selecteer een pagina

Blog

Wanneer ik zelf Facebook gebruik, zie ik regelmatig tips en advertenties voorbijkomen hoe je als bedrijf meer likes krijgt op Facebook. Ik snap oprecht niet waarom men deze tips nog geeft. Het heeft namelijk nauwelijks nog zin. Er is zoveel veranderd en niet altijd ten gunste voor bedrijven. Waar bedrijven eerst het verzamelen van grote hoeveelheden likes als holy grail zagen, zien ze nu wel in dat het daar niet meer om draait. Maar wat dan wel en hoe zet je Facebook nog op een effectieve manier in voor je business?

 

Facebook is niet meer wat het geweest is

Facebook verandert van vriendenlijst naar persoonlijke krant. Vrienden spelen hier overigens nog steeds een belangrijke rol in. Op basis van de waarde van een relatie met een vriend (en die bepaalt Facebook en niet jij) bepaalt Facebook wat je te zien krijgt. Vrienden en nieuws krijgen voorrang boven bedrijven en dat is precies waar de schoen wringt.

 

Stop nu met likes verzamelen

Ik snap dat het raar klinkt en toch is dat wat je het beste kan doen. Nog veel te vaak zie ik bedrijven zwoegen om die extra like naar binnen te trekken. Terwijl het effect hiervan inmiddels tot nul is gereduceerd. Het organisch bereik van jouw pagina ligt namelijk dik onder de 6% van het aantal fans. Dat zijn slechts 6 van de 100 fans. (dit komt door de Edgerank en hoe dat werkt lees je hier) Natuurlijk kan je ervoor zorgen dat dit verbetert, maar daar moet je veel tijd en energie insteken. En hoe ga je dan ooit nog een aardige ROI pakken? Dat klinkt niet alleen behoorlijk kansloos, dat is het ook.

 

Waar liggen de kansen dan wel?

Jouw kansen liggen in het adverteren op Facebook. Hiermee creëer je niet alleen weer bereik onder je eigen fans, maar is het ook mogelijk om daarbuiten een gerelateerde doelgroep te benaderen. Ook als het gaat om zakelijke doelgroepen is het tegenwoordig erg eenvoudig om de juiste mensen te vinden. Zo richt ik mijn eigen diensten regelmatig op ondernemers en ZZP’ers die werken in de zakelijke dienstverlening in Noord-Holland. Uiteraard kan dat nog veel verder worden uitgediept, maar voor mij is dit voor nu voldoende.

Het adverteren op Facebook zorgt ervoor dat niet alleen mijn diensten, maar ook mijn communicatiemiddelen zichtbaar zijn onder deze doelgroep. En dat is precies wat Facebook interessant maakt. Natuurlijk kan ik direct mijn diensten adverteren, maar kleine kans dat ik daarmee meer verkoop. Door mijn doelgroep mee te nemen in de kracht van Facebook verkoopt het uiteindelijk zichzelf en weten klanten mij te vinden.

 

Morgen zelf aan de slag?

Wil je effectief aan de slag met Facebook? Verleg dan je focus van likes binnenharken naar een volwaardige marketingstrategie. Daar hoef je gelukkig echt geen grote budgetten voor vrij te maken. Starten kan al vanaf €1,- per dag. Je zal zien dat Facebook voor elke fase een goede tool biedt. Begin met waardevolle content en streef ernaar om uit eindelijk leads te realiseren. Dan komt Facebook écht goed tot zijn recht.