Selecteer een pagina

Blog

Mijn moeder is de ultieme Facebook fan. Ze volgt mijn bedrijfspagina en liked en deelt alles wat ik post. Ze is enorm trots en wilt dat iedereen ziet wat er bij mijn bedrijf gebeurt. Van dat soort fans worden bedrijven blij, want die zorgen ervoor dat een boodschap zich wijd verspreid. Toch zijn nooit alle fans zo. Het gaat steevast om een select groepje fanatieke fans. Merkambassadeurs noemen we ze. Mensen die iedere mogelijkheid aangrijpen om jouw merk te promoten. Zelf ben ik een merkambassadeur van Spotify en probeer te pas en te onpas vrienden, familie en kennissen aan dit geweldige medium te krijgen.

Helaas heeft niet ieder bedrijf dit soort fans. Sterker nog veel bedrijven, met name kleinere bedrijven, hebben überhaupt niet veel fans. Te weinig kennis en weinig tijd zorgen er vaak voor dat social media weinig aandacht krijgen. Bij nieuwe klanten merk ik vaak dat men met argusogen kijkt concurrenten. Zij hebben wel veel fans. Klinkt het dan. Dat willen die bedrijven natuurlijk ook graag. Zelf ben ik altijd bedachtzaam op hoe deze concurrenten aan hun fans komen. Natuurlijk, het kan door goed management en trouwe klanten. Maar er zijn meer oplossingen om aan veel fans te komen.

 

Meer wegen die naar Rome leiden

Zo doen veel bedrijven aan zogenaamde like, share en win acties. Vaak ziet men op korte termijn een enorme piek in bereik en toename in aantal fans. Mooi! Vind je niet? Op het eerste oog lijkt dat zo. Toch blijkt het tegendeel vaak waar. De nieuw aangetrokken fans zijn slechts geïnteresseerd in jouw gratis product. Daarvoor deden ze mee aan de actie. En dus niet uit interesse voor jouw bedrijf. De nieuwe fans ontliken het bedrijf vaak snel of reageren nergens op. En dat heeft een negatieve invloed op het bereik van je pagina.

 

Likes kopen, tover- of paardenmiddel?

Een ander fenomeen om in korte tijd aan veel nieuwe likes te komen, is het kopen van likes. Er zijn tal van websites waar je voor elk gewenst sociaal medium volgers koopt. Zo ook voor Facebook. Mooi, dan koop ik voor een paar tientjes 5.000 volgers en ben ik in één keer klaar. Denken veel mensen. Maar ook aan het kopen van likes kleven een aantal nadelen.

 

De voordelen

Zijn er dan geen voordelen? Natuurlijk, die zijn er ook! Zo doe je in een keer veel nieuwe likes op en heeft dit sterke invloed op de sociale bewijslast waar men naar zoekt op internet. Hierdoor komt jouw bedrijf betrouwbaarder over en zijn nieuwe fans sneller geneigd om jouw pagina te liken.

 

Je weet niet wat je koopt

Of dit opweegt tegen de nadelen is natuurlijk de vraag. Het eerste grote nadeel is dat je niet weet wát je koopt. Koop je likes van een like farm. Oftewel een Chinees bedrijf waar hele fabrieksloodsen vol chinezen zitten te klikken. Zijn het bestaande profielen van mensen die betaalt krijgen om je te volgen of zijn het oprecht geïnteresseerde fans. Vooraf is dit niet vast te stellen en zo loop je het risico om een kat in de zak te kopen.

 

Opschonen

Facebook en instagram houden vaak opschoningsacties waarin ze in een keer massa’s nepprofielen verwijderen. Zitten daar toevallig jouw vers gekochte fans tussen, dan ben je ze dus in één keer weer kwijt. Onlangs hield Instagram zo’n actie en bleken vele beroemd heden behoorlijk in aantal fans te dalen. Hieronder waren onder andere Justin Bieber (-3,5 miljoen volgers), Beyonce (-800.000) en rapper Mase (ging van 1mln naar 100.000).

 

Vreemde namen wekken argwaan

Vaak hebben gekochte likes vreemde namen. Die wekken argwaan onder serieuze klanten. Dus ook daar moet je rekening mee houden. Verder levert het je geen engagement op. Je nieuwe volgers liken, sharen en taggen vaak niet. Hierdoor wordt je edgerank lager (het algoritme van Facebook dat bepaalt hoe vaak jouw berichten onder fans worden getoond) en zijn uiteindelijk je berichten minder goed zichtbaar in de tijdlijn van je (echte) fans.

 

Je pagina wordt opgeschort

In hele extreme situaties loop je zelfs het risico dat je pagina door Facebook wordt opgeschort. Maar dan moet je het wel heel bont maken.

 

Negatieve invloed op vindbaarheid in Google

En als laatste kan het kopen van fans ook negatieve invloed hebben op de vindbaarheid van je website in Google. Ook zoekmachines kijken naar jouw populariteit (interactie) op sociale media. Scoor je daar slecht, dan is de kans dat Google jou op dit punt een lagere waardering geeft.

 

Kortom

Kortom om het lijkt mooi om snel veel fans aan je pagina toe te voegen. Maar net zoals in het gewone leven bestaan er geen tovermiddelen om een pagina kwalitatief snel te laten groeien. Wil je gezonde groei? Bedenk dat een goede communicatie strategie voor sociale media en investeer tijd.

 

Bron 1 Bron 2 Bron 3 Bron 4

Training Scoren met Facebook

Wil jij meer uit Facebook halen? Dan is de training Scoren met Facebook echt iets voor jou. Tijdens de training leer je op de juiste manier advertentiecampagnes opzetten, nauwkeurig doelgroepen samenstellen en omgaan met remarketing en leadgeneratie. Door een beperkt aantal plekken is er voldoende ruimte voor vragen en persoonlijke begeleiding.