Selecteer een pagina

Blog

Werk je al met Facebook advertentiecampagnes en ben je teleurgesteld in het resultaat? Dan is het altijd makkelijk om te wijzen naar het middel. Dat werkt niet voor mij! Hoor ik (nieuwe) klanten weleens zeggen. Maar is dat ook echt zo? Wanneer ik advertentiecampagnes onder de loep neem, zie ik snel genoeg waarom het voor hun niet werkte. De campagnes zijn vaak niet goed ingericht. Logisch dat je dan geen resultaat haalt. Maar waar moet je opletten om wel succesvol te zijn?

 

Je bereikt de verkeerde personen

Het vinden van je doelgroep is het startpunt van iedere advertentiecampagne. Zo ook op Facebook. Maar met het invullen van een paar interesses ben je er nog niet. Sterker nog, regelmatig zie ik bedrijven hier de fout mee ingaan. Ze geven interesses op die product of dienst gerelateerd zijn. Terwijl de doelgroep misschien niet eens weet dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Een goed fout voorbeeld zou zijn wanneer ik zelf als Facebook specialist mijn advertenties richt op mensen met de interesse ‘Facebook marketing’. Ik zou me moeten afvragen of mijn doelgroep zich al bewust is wat ze allemaal met Facebook kunnen. Weten ze dit niet, dan is deze interesse voor mijn campagne nutteloos. Zorg dus dat je denkt vanuit je doelgroep en maak een persona van je meest ideale klant. Of beter nog, laat Facebook dit voor je doen. In het advertentie account zijn mogelijkheden om Facebook jouw ideale doelgroep te laten samenstellen.

 

Je bereikt de juiste mensen op de verkeerde tijd

Het kan natuurlijk zijn dat jij de hengel wél uitgooit in de juiste vijver, maar dat de vissen simpel weg niet bijten. Hoe kan dat?! Vraag je je af. Het kan zijn dat je mensen niet op het juiste moment benadert. Probeer daarom altijd verschillende momenten te testen en zoek uit wanneer jouw doelgroep online is en zich vrij voelt om te reageren. Dit zijn vaak moment als voor en na werktijd en tijdens een lunchpauze. Maar vergeet ook de avonden en de weekenden niet. In je pagina statistieken vind je terug wanneer jouw doelgroep het meest actief is op Facebook.

 

Je bereikt de juiste mensen met de verkeerde boodschap

Hoe vervelend is het wanneer je een bedrijf of persoon niet kent en direct een product probeert te verkopen. Irritant he?! En totaal niet effectief. Zo werkt dat ook met Facebook advertenties. Laat je doelgroep eerst kennis met je maken door bijvoorbeeld blogs te delen en te adverteren. Op deze manier komen ze op een laagdrempelige manier in aanraking met je merk. In de volgende stap vraag je om een e-mailadres in ruil voor een webinar of e-book. Je neemt op deze manier je doelgroep aan de hand en helpt ze op weg bij het oplossen van hun problemen. Hierdoor ontstaat een vertrouwensband en is men eerder geneigd om iets te kopen. Vervolgens kan je een product gerelateerde advertentie tonen met eventueel een kortingsactie.

 

Je budget is te hoog of te laag

Er is niet één specifiek budget dat altijd goed is. Een budget hangt sterk af van de grootte van de doelgroepselectie. Wanneer je een groot budget hanteert op een kleine doelgroep krijgt men de boodschap vaak te zien. Hierdoor raakt men blind voor advertenties of in het ergste geval ontstaan er irritaties. Aan de andere kant kan een te klein budget voor een relatief grotere doelgroep er voor zorgen dat je juist te weinig mensen bereikt. Je boodschap wordt slecht gezien en heeft daardoor waarschijnlijk weinig succes. Een budget stem je daarom gaande weg bij. Houd daarom goed in de gaten hoe het verloop van het bereik is en de frequentie van je advertenties. Is de frequentie hoog? Verlaag dan het budget. Neemt het bereik af? Verhoog het budget dan.

 

Je test te weinig

Misschien kies jij wel overwogen de afbeelding die je gebruikt bij een advertentie. Dat wil alleen niet zeggen dat dit ook de beste afbeelding is voor jouw advertentie. Die bepaal jij simpel weg niet, maar dat doet je publiek. Test daarom altijd verschillende advertentievormen. Niet alleen verschillende afbeeldingen, maar ook titels, omschrijvingen en verschillende knoppen. En stuur op advertenties met het beste resultaat. Heb je zelf geen goede afbeeldingen om te gebruiken? Geen nood. Facebook heeft een samenwerking met Shutterstock. Je kan vanuit het advertentie account gratis gebruik maken van een enorme bibliotheek aan afbeeldingen.

Training Scoren met Facebook

Wil jij meer uit Facebook halen? Dan is de training Scoren met Facebook echt iets voor jou. Tijdens de training leer je op de juiste manier advertentiecampagnes opzetten, nauwkeurig doelgroepen samenstellen en omgaan met remarketing en leadgeneratie. Door een beperkt aantal plekken is er voldoende ruimte voor vragen en persoonlijke begeleiding.