Selecteer een pagina

Blog

Onlangs verscheen er een artikel in Trouw over het gebruik van Facebook door politieke partijen. Het stuk geeft een goede inkijk in hoe men politieke campagnes bedrijft anno 2017. Er heerst echter een hosanna stemming en dat maakte mij als Facebook marketeer nieuwsgierig. Zijn partijen wel écht zo goed bezig op Facebook? Daarom besloot ik in de wereld van Mark Rutte, Jesse Klaver en Sybrand Buma te duiken.

 

Wie heeft de grootste?

Grootste Facebookachterban dan wel te verstaan. Laten we allereerst eens kijken hoe groot partijen zijn op Facebook?

  1. Geert Wilders: 181.753
  2. VVD: 72.195
  3. D66: 54.461
  4. GL: 53.281
  5. SP: 42.886
  6. CDA: 42.792

Opvallend is dat de PVV met 2.100 likes erg klein is. Wat de PVV erg slim doet is alle aandacht op Facebook richten op leider Geert Wilders. Hier is men qua omvang veruit de grootste partij. De pagina van Wilders is dan ook het centrum van de online campagne. Verder is opvallend dat de partijen niet alleen in de peilingen maar ook op Facebook ongeveer even groot zijn.

 

Het is video dat de klok slaat

Politieke partijen posten vaak in campagnetijd. En hebben het medium video ontdekt. Wat volgt is een overkill aan politieke statements, tv fragmenten en campagnevideo’s. Maar is dát waar je stemmen mee wint? Ik denk het beter kan. Men communiceert te productgericht en vergeet hierbij de klant uit het oog. Terwijl ik juist mijn klanten adviseer om klantgericht te communiceren. Met de huidige strategie mis je een aantal stappen om het publiek voor je te winnen.

Partij voor de Vrijheid
De PVV heeft relatief weinig content, maar wat ze hebben is uiterst effectief. De video’s zijn met name geanimeerde partijpunten. Onder de video’s wordt gretig gereageerd door voor- en tegenstanders. De missie is duidelijk geslaagd.

 

 

Socialistische Partij
Ook de SP gebruikt veel campagnevideo’s. Met de hashtag #pakdemacht heeft de SP een krachtig marketingwapen in huis. Alleen doet men hier veel te weinig mee. Ja, er worden video’s gemaakt met mensen uit de samenleving. Maar hierin worden enkel problemen getoond ten opzichte van de ouderenzorg. Natuurlijk een goed punt om je als partij op te richten. Maar de pessimistische inslag van de video’s weten mij persoonlijk niet te raken. En dat dat anders kan bewijst GroenLinks.

 

 

GroenLinks
Zijn er partijen die wel begrijpen hoe Facebook werkt? Zeker! GroenLinks is heer en meester op Facebook. Naast de nodige campagnevideo’s, heeft met ook de ‘Het kan wel’ video’s. Hierin vertelt men verhalen uit de maatschappij met een positief uitgangspunt. GroenLinks stem de video’s goed af op de doelgroep. Goed geknipt, frisse muziek, heldere titels en vooral ook niet te lang. Men weet hiermee de juiste tone of voice te pakken en positieve verhalen te verbinden aan hun standpunten. Dit zijn verhalen die blijven hangen!

 

D66
D66 probeert dit ook, maar slaat hier wat mij betreft de plank mis. We zien in de ‘Ik ben D66’ video’s partijleden uit de samenleving. Maar het verhaal dat men vertelt is een plat opgelepeld verkooppraatje. Geen emotie, geen authenticiteit.

 

 

De ontdekking van Facebook live

CDA
Ook hebben veel partijen Facebook live ontdekt. Maar gebruiken dit vaak alleen om zichzelf te profileren. Prominente partijleden beantwoorden vragen van kijkers. Op zich is daar niks mis mee. Toch laat het CDA zien dat je daar ook nét een andere draai aan kunt geven. Zij gebruiken Facebook live om partijleden uit de samenleving te interviewen. Dit zijn mensen die vanuit de praktijk en met hun hart spreken en hierdoor ontstaat er een video die veel authentieker is dan die van de meeste partijen. Maar helaas doet het CDA hier te weinig mee.

 

 

VVD
Ook de VVD is erg actief op Facebook. Ze werken met Facebook live video’s, die ze ook gebruiken in TV commercials. Ook gebruikt men net als andere partijen veel video. Al gaat het hier vaak plat campagnemateriaal. Zonde! Echt een gemiste kans. Er is één uitzondering. Het filmpje van Klaas Dijkhoff over de vluchtelingencrisis. Hierin legt hij op een rustige en infographic-achtige manier uit wat er gebeurde, waarom populistische oplossingen niet werken en welke resultaten men boekte. Het succes mag er zijn. Ruim 1,5 miljoen mensen zagen de video. En zo ver ik kan zien is dit de best bekeken politieke video. De VVD had er goed aangedaan om deze statistieken naast die van andere video’s te leggen en dit succes uit te diepen. Maar dat is dit niet gebeurd.

 

Wat kunnen wij hiervan leren?

Politieke partijen bereiken door de inzet van Facebook en met name video aardig wat burgers. Dit loopt uiteen van enkele duizenden, tienduizenden tot in enkele gevallen honderdduizenden. Waarschijnlijk vinden ze zelf dat ze goed bezig zijn en deels is dit ook waar.

Toch vraag ik me af of ze de juiste toon hanteren en de juiste mensen bereiken. Er wordt teveel gedacht vanuit het partijprogramma. Daar valt wat mij betreft nog een wereld te winnen. Kijk naar de VVD, het CDA en Groen Links. Zij hebben interessante formules ontdekt, maar doen hier in mijn ogen nog te weinig mee.

Partijen doen er verstandig aan om lering te trekken uit deze campagneperiode en voor de toekomst een duidelijke Facebook strategie neer te zetten. Start met inhoudelijke en authentieke video’s die niet enkel productgericht zijn. Denk vanuit de kiezer of liever zelfs, laat ze aan het woord. En adverteer deze video’s onder een relevante doelgroep. Want ik heb het vermoeden, en dat kan ik niet met feiten onderbouwen, dat men hier nog onvoldoende effectief mee omgaat.