Selecteer een pagina

Blog

We kennen allemaal het gezegde ‘keep your friends close, but your enemies closer’. Precies zo werkt het ook met klanten en prospects. Je wilt ze allemaal zo dicht mogelijk bij je in de buurt hebben om met ze te communiceren. Social media en Facebook in het bijzonder bieden veel mogelijkheden om te communiceren met je doelgroep. Wij zijn natuurlijk niet voor niets Fan van Facebook. Maar we zijn ook laaiend enthousiast over e-mailmarketing. (Nieuwsbrief)Inschrijvingen helpen op een andere manier om de doelgroep dichtbij te houden. MailChimp is een uiterst leuke tool die jou helpt met e-mailmarketing en sinds enige tijd hebben ze de handen met Facebook ineen geslagen.

 

MailChimp als krachtige communicatietool

Naast het versturen van nieuwsbrieven is het ook mogelijk om een geautomatiseerd e-mailsysteem op te zetten met MailChimp. Dat klinkt veel ingewikkelder dan het is. Met een geautomatiseerd e-mailsysteem zorgt er je ervoor dat nieuwe inschrijvingen automatisch een aantal e-mails van je ontvangen. Jij bepaalt zelf wanneer wie wat ontvangt. Zo zorg je ervoor dat geïnteresseerden op een goede manier informatie over jouw bedrijf of dienst ontvangen. Het enige dat jij hiervoor hoeft te doen is eenmalig instellen welke e-mails verstuurd worden en op welk moment.

 

De vriendschap tussen Facebook en MailChimp

Maar zonder nieuwe inschrijvingen is zo’n geautomatiseerd e-mailsysteem niks waard. Je zal de doelgroep kenbaar moeten maken dat ze zich kunnen aanmelden en wat de meerwaarde voor hen is. Het wordt belangrijk om op verschillende plekken aandacht te vragen voor e-mailmarketing en dat kan nu ook op Facebook.

Je kunt MailChimp koppelen aan je Facebook pagina. Een uitgelezen mogelijkheid om alle fans die jouw pagina bezoeken de mogelijk te geven om zich in te schrijven. Maar hoe doe je dat?

 

Zet een koppeling op tussen Facebook en MailChimp

Heb je nog geen MailChimp account? Maak er dan direct een aan. Log in en ga rechtsboven in naar je profiel en klik op account. En vervolg onderstaande stappen:

  1. Klik op Integrations
  2. Klik op Facebook
  3. Selecteer de juiste pagina en e-maillijst waaraan je nieuwe leden wilt toevoegen.
  4. Klik bij ‘Use signup form tab’ op Yes
  5. Selecteer bij Form theme Facebook-esque

De inschrijfbutton staat nu op je Facebook bedrijfspagina.

fb mc button

 

Vraag meer aandacht voor je nieuwsbrief button

Oké, het is je gelukt om de button op je Facebook bedrijfspagina te plaatsen. Maar niet iedere fan scrolt op jouw pagina naar beneden. Daarom wil je graag een button in het paginamenu hebben (ja dat wil je). Gelukkig is ook dit een koud kunstje.

Het volgende ga je doen om de button in het menu te plaatsen:

  1. Ga naar je bedrijfspagina
  2. Klik in het menu op Meer > Tabbladen beheren
  3. Je krijgt nu een menu waarin je de tabbladen ordent.
  4. Plaats het tabje Email Signup zo ver mogelijk naar voren en sla op.

É voila, je e-mail button staat nu keurig in het menu.

fb mc button plaatsing

 

Vergeet ook dit niet

Het is natuurlijk leuk om zoveel mogelijk inschrijvingen te genereren voor je e-maildatabase. Bedenk vooraf goed wat je de doelgroep wilt mailen. Zonder duidelijk doel en uitgewerkte strategie heeft het niet veel zin en zal men zich snel weer uitschrijven. Bedenk daarom vooraf wat de informatiebehoefte van jouw doelgroep is en speel hier met e-mailmarketing op in om mensen naar je website te sturen. Bijvoorbeeld door middel van het delen van blogartikelen.